VUCnet:
Fjernundervisning

Om VUCnet

Fjernundervisning kan være et godt valg, hvis du foretrækker at arbejde individuelt og uafhængigt, når det passer dig bedst. På VUCnet foregår størstedelen af undervisningen som fjernundervisning via online uddannelsesforløb, men der er også mulighed for at møde lærerne via bestemte træffetider eller individuelt aftalte træffetider - fysisk eller elektronisk.

Som noget nyt tilbyder vi nu også Dansk C, og det er dermed muligt at tage en fuld EUX-pakken via netundervisning. Se alle vores udbudte fag længere nede på siden.

Tilmelding

For at tilmelde dig til netundervisning på VUC Vest, kan du gå ind på www.tilmelding.vucvest.dk, hvor du kan finde det/de netfag, du ønsker at tilmelde dig - og klare det hele via nettet. Du er selvfølgelig også velkommen til at booke en tid hos en vejleder eller kontakte vejledningen.

Bemærk, at du først er endelig tilmeldt et hold, når din ansøgning om tilmelding er godkendt af en uddannelsesvejleder, du har betalt deltagergebyret, og du har modtaget et velkomstbrev fra det VUC, der udbyder faget.

Vær opmærksom på, at du ikke nødvendigvis bliver tilknyttet det VUC, du tilmelder dig på, da ikke alle VUCer udbyder alle fag. Du får altså ikke nødvendigvis en lærer fra det VUC, du har tilmeldt dig på, og det er ikke nødvendigvis der, du skal til eksamen. Det betyder også, at den data (cpr.nr. + navn, adresse m.v.), du opgiver til det VUC, du tilmelder dig på videregives til et andet VUC, hvis netundervisningen foregår der.

Online tilmelding og fagudbud

Ansøg om tilmelding, se vores fagudbud og muligt skema

Mere om online tilmelding

Tilmeldingsfrister

Tilmeldingsfrister 2018/19

  • Til vintereksamen skal du tilmeldes faget senest d. 29. september 2018
  • Til sommereksamen:
    • Dansk: tilmeldes faget senest d. 28. december 2018
    • Andre fag: tilmeldes senest d. 30. januar 2019

Jo senere i et forløb, du tilmelder dig, jo kortere tid har du til at gennemgå stoffet - du skal læse samme mængde uanset, hvornår du tilmelder dig.

Tilmelder du dig senest d. 20. i en given måned, kan du vælge, om du vil starte pr. d. 1. i samme måned, eller pr. d. 1. i den efterfølgende måned. Tilmelder du dig efter d. 20. i en måned kan du starte pr. d. 1. i den efterfølgende måned.

Du kan naturligvis også melde dig til i god tid før, du ønsker at starte.

Tilmeldes du dig som netkursist i fagene Fysik, Kemi, Geografi og Biologi, skal du deltage i LAB-kurser tilknyttet de enkelte fag, ellers er det ikke muligt at gå til eksamen.

Læs mere om Laboratoriekurserne.

Udbudte fag

  • Biologi C
    Biologi er læren om det levende og om samspillet mellem det levende og det omgivende miljø. Biologi beskæftiger sig med de egenskaber, sammenhænge og processer, der karakteriserer biologiske systemer på alle niveauer, det molekylære niveau, celle, individ, population og økosystem.

    Biologi er et naturvidenskabeligt fag, hvor undersøgelser og eksperimenter i såvel laboratoriet som naturen skaber grundlag for indsigt i de biologiske systemers kompleksitet og mangfoldighed.

    Biologi tager udgangspunkt i videnskabsfaget og beskæftiger sig med de levende organismers indbyrdes samspil, med deres relationer til det omgivende miljø og med betydningen af menneskelig aktivitet, herunder mulighederne for bæredygtig udvikling lokalt og globalt. Faget omhandler biologiens praktiske anvendelse og perspektiver i tilknytning til den bioteknologiske udvikling, sundhed, miljø og naturforvaltning.

    Læs hele læreplanen her.

  • Dansk C

    Fagets kerne er dansk sprog og litteratur. Danskfaget beskæftiger sig med viden og kundskab om og undersøgelse af dansksprogede tekster i en national og global virkelighed. Gennem undersøgelse og produktion af dansksprogede tekster, med udgangspunkt i et udvidet tekstbegreb, er fokus på at forbinde sprog, kultur, historie, æstetik og kommunikation i en konkret virkelighed. Gennem tekstlæsningen bringes oplevelse, analyse og fortolkning i samspil. I den produktive dimension af faget udvikles kursistens udtryksfærdighed og formidlingsbevidsthed og arbejdet med tekstproduktion forbindes med undersøgelsen af tekster. Det er karakteristisk, at de tekstanalytiske aktiviteter indgår i et tæt samspil i både den receptive og den produktive dimension af faget.

    Find hele læreplanen her.

  • Dansk A

    Fagets kerne er dansk sprog og litteratur. Danskfaget beskæftiger sig med viden og kundskab om og undersøgelse af dansksprogede tekster i en national og global virkelighed. Gennem undersøgelse og produktion af dansksprogede tekster, med udgangspunkt i et udvidet tekstbegreb, er fokus på at forbinde sprog, kultur, historie, æstetik og kommunikation i en konkret virkelighed. Gennem tekstlæsningen bringes oplevelse, analyse og fortolkning i samspil. I den produktive dimension af faget udvikles elevens udtryksfærdighed og formidlingsbevidsthed og arbejdet med tekstproduktion forbindes med undersøgelsen af tekster. Det er karakteristisk, at de tekstanalytiske aktiviteter indgår i et tæt samspil i både den receptive og den produktive dimension af faget.

    Find hele læreplanen her

  • Engelsk C

    Engelsk er et videns- og kundskabsfag, et færdighedsfag og et kulturfag. Faget beskæftiger sig med engelsk sprog, engelsksprogede tekster og litteratur, engelsksprogede kulturer, samfund, historie og globale forhold. Faget tager udgangspunkt i et udvidet tekstbegreb og omfatter anvendelse af engelsk i skrift og tale og viden om fagets stofområder.

    Find hele læreplanen her.

  • Engelsk 0B

    Engelsk er et videns- og kundskabsfag, et færdighedsfag og et kulturfag. Faget beskæftiger sig med engelsk sprog, engelsksprogede tekster og litteratur, engelsksprogede kulturer, samfund, historie og globale forhold. Faget tager udgangspunkt i et udvidet tekstbegreb og omfatter anvendelse af engelsk i skrift og tale og en viden om fagets stofområder.

    Find hele læreplanen her.

  • Engelsk CB

    Engelsk er et videns- og kundskabsfag, et færdighedsfag og et kulturfag. Faget beskæftiger sig med engelsk sprog, engelsksprogede tekster og litteratur, engelsksprogede kulturer, samfund, historie og globale forhold. Faget tager udgangspunkt i et udvidet tekstbegreb og omfatter anvendelse af engelsk i skrift og tale og en viden om fagets stofområder.

    Find hele læreplanen her.

  • Erhvervsøkonomi C

    Erhvervsøkonomi er et samfundsvidenskabeligt fag, der omfatter viden og kundskaber om virksomheden og dens omverden, marketing, strategi, økonomi, organisation og ledelse. Faget giver viden og kundskaber om de betingelser og de muligheder, der er for at etablere og udvikle en virksomhed på et nationalt og internationalt marked. Der arbejdes i faget med almenmenneskelige spørgsmål i relation til individ, virksomhed og samfund.

    Find hele læreplanen her.

  • Fysik C

    Det naturvidenskabelige fag fysik omhandler menneskers forsøg på at udvikle generelle beskrivelser, tolkninger, forklaringer og modeller af fænomener og processer i natur og teknik. Gennem et samspil mellem eksperimenter og teorier udvikles en teoretisk begrundet, naturvidenskabelig indsigt, som stimulerer nysgerrighed og kreativitet. Samtidigt giver den baggrund for at forstå og diskutere naturvidenskabeligt og teknologisk baserede argumenter vedrørende spørgsmål af faglig, almen menneskelig eller samfundsmæssig interesse.

    Find hele læreplanen her.

  • Fysik CB

    Det naturvidenskabelige fag fysik omhandler menneskers forsøg på at udvikle generelle beskrivelser, tolkninger, forklaringer og modeller af fænomener og processer i natur og teknik. Gennem et samspil mellem eksperimenter og teorier udvikles en teoretisk begrundet, naturvidenskabelig indsigt, som stimulerer nysgerrighed og kreativitet. Samtidigt giver den baggrund for at forstå og diskutere naturvidenskabeligt og teknologisk baserede argumenter vedrørende spørgsmål af faglig, almen menneskelig eller samfundsmæssig interesse.

    Find hele læreplanen her

  • Geografi C

    Geografi omhandler naturprocesser og naturforhold på Jorden og deres betydning for menneskets livsvilkår i et aktuelt og samfundsmæssigt perspektiv.

    Geografi benytter sig af naturvidenskabelige metoder, hvor viden, begrebsforståelse og kundskaber udvikles gennem vekselvirkning mellem på den ene side observationer og eksperimenter og på den anden side teori og modeldannelse. Faget beskæftiger sig med såvel lokale, regionale som globale mønstre og forskelligheder og deres forklaring. Faget danner udgangspunkt for forståelse og erkendelse af fænomener i naturen og for forståelse af samspillet mellem mennesket og dets omgivelser.

    Faget har en anvendelsesorienteret dimension og inddrager geografisk viden til at skabe en sammenhængende indsigt i problemstillinger med naturvidenskabeligt indhold.

    Faget giver geofaglig baggrund for stillingtagen til aktuelle samfundsmæssige problemer med naturvidenskabeligt indhold og for uddannelsesvalg.

    Find hele læreplanen her.

  • Historie 0B

    Faget historie handler om fortidige forhold og beskæftiger sig med, hvordan mennesker har levet under forskellige vilkår gennem tid frem til i dag. Arbejdet med faget giver viden og kundskaber om fortidige begivenheder, udviklingslinjer, kontinuitet og brud i Danmark, Europa og den øvrige verden, samt hvordan fortid bruges af mennesker. Faget er centralt for kursisterne almendannelse og bidrager med et historisk perspektiv på nationale og internationale politiske, økonomiske, sociale og kulturelle problemstillinger og giver indsigt i fortidsfortolkningers betydning for både individers og fællesskabers identiteter.

    Find hele læreplanen her.

  • Kemi C

    Kemi er et naturvidenskabeligt fag, hvor kemiske forbindelsers opbygning, egenskaber og betingelser for at ændres ved reaktioner udforskes, beskrives og forklares. Kemi udgør en vigtig del af den moderne naturvidenskab. Kemi har stor betydning for samfundets fortsatte økonomiske og teknologiske udvikling, både nationalt og internationalt, idet der i kemisk forskning arbejdes med f.eks. bio- og nanoteknologi, lægemidler, fødevareproduktion, miljøforskning, udvikling af nye materialer og bæredygtige teknologier til kemisk produktion. Kemisk viden og metoder udgør i dag et centralt element i en række uddannelser og erhverv indenfor de naturvidenskabelige, tekniske og sundhedsvidenskabelige områder.

    Det er essentielt for kemifaget, at kemisk viden og begrebsforståelse udvikles gennem vekselvirkning mellem teori, modeller og eksperimenter.

    Find hele læreplanen her.

  • Kemi CB
    Kemi er et naturvidenskabeligt fag, hvor kemiske forbindelsers opbygning, egenskaber og betingelser for at ændres ved reaktioner udforskes, beskrives og forklares. Kemi udgør en vigtig del af den moderne naturvidenskab. Kemi har stor betydning for samfundets fortsatte økonomiske og teknologiske udvikling, både nationalt og internationalt, idet der i kemisk forskning arbejdes med f.eks. bio- og nanoteknologi, lægemidler, fødevareproduktion, miljøforskning, udvikling af nye materialer og bæredygtige teknologier til kemisk produktion. Kemisk viden og metoder udgør i dag et centralt element i en række uddannelser og erhverv indenfor de naturvidenskabelige, tekniske og sundhedsvidenskabelige områder.
    Det er essentielt for kemifaget, at kemisk viden og begrebsforståelse udvikles gennem vekselvirkning mellem teori, modeller og eksperimenter.

    Find hele læreplanen her.

  • Matematik C

    Matematik er uundværlig i den naturvidenskabelige og teknologiske udvikling samt i de fleste aspekter af styring og udvikling af samfundet. Matematik er samtidigt væsentlig i hverdagen. Matematik har ledsaget kulturens udvikling fra de tidligste civilisationer og menneskets første overvejelser om tal og form. Videnskabsfaget matematik har udviklet sig gennem en stadig vekselvirkning mellem anvendelser og teoriopbygning.

    Når hypoteser og teorier formuleres matematisk, vindes ofte ny indsigt. Den udbredte anvendelse af matematik og matematiske metoder til modellering og problemløsning bunder i fagets potentiale til at indfange og beskrive, hvordan mange vidt forskellige fænomener grundlæggende opfører sig ensartet. Gennem abstraktion og anvendelse af logik bliver bagvedliggende fælles strukturer og lovmæssigheder tydelige og brugbare.

    Find hele læreplanen her.

  • Matematik CB

    Matematik er uundværlig i den naturvidenskabelige og teknologiske udvikling samt i de fleste aspekter af styring og udvikling af samfundet. Matematik er samtidigt væsentlig i hverdagen. Matematik har ledsaget kulturens udvikling fra de tidligste civilisationer og menneskets første overvejelser om tal og form. Videnskabsfaget matematik har udviklet sig gennem en stadig vekselvirkning mellem anvendelser og teoriopbygning.

    Når hypoteser og teorier formuleres matematisk, vindes ofte ny indsigt. Den udbredte anvendelse af matematik og matematiske metoder til modellering og problemløsning bunder i fagets potentiale til at indfange og beskrive, hvordan mange vidt forskellige fænomener grundlæggende opfører sig ensartet. Gennem abstraktion og anvendelse af logik bliver bagvedliggende fælles strukturer og lovmæssigheder tydelige og brugbare.

    Find hele læreplanen her.

  • Psykologi C
    Psykologi er videnskaben om, hvordan mennesker sanser, tænker, lærer, føler, handler og udvikler sig universelt og under givne livsomstændigheder som et resultat af samspillet mellem psykologiske, sociale, kulturelle og fysiologiske faktorer. Undervisningsfaget psykologi bygger på viden og metoder fra den videnskabelige psykologis forskning inden for de naturvidenskabelige, samfundsvidenskabelige og humanistiske områder og sikrer hermed faglig dybde og muligheder for fagligt samspil. Resultaterne af forskningen anvendes i mange forskellige sammenhænge til at opnå en forståelse af de vilkår, muligheder og udfordringer, mennesker møder personligt og i fællesskaber, både lokalt og globalt. Psykologi bygger historisk på filosofisk og videnskabelig teoridannelse. Faget giver eleverne kundskaber i teoretiske og empiriske forhold omkring udvikling af psykologisk viden samt færdigheder i at anvende denne viden i konkrete sammenhænge. Endvidere udvikler faget evnen til kritisk anvendelse af psykologisk viden på aktuelle psykologiske problemstillinger, hvorved elevernes forståelse, holdninger og handlemuligheder kvalificeres.

    Find hele læreplanen her.

  • Psykologi CB
    Psykologi er videnskaben om, hvordan mennesker sanser, tænker, lærer, føler, handler og udvikler sig universelt og under givne livsomstændigheder som et resultat af samspillet mellem psykologiske, sociale, kulturelle og fysiologiske faktorer. Undervisningsfaget psykologi bygger på viden og metoder fra den videnskabelige psykologis forskning inden for de naturvidenskabelige, samfundsvidenskabelige og humanistiske områder og sikrer hermed faglig dybde og muligheder for fagligt samspil. Resultaterne af forskningen anvendes i mange forskellige sammenhænge til at opnå en forståelse af de vilkår, muligheder og udfordringer, mennesker møder personligt og i fællesskaber, både lokalt og globalt. Psykologi bygger historisk på filosofisk og videnskabelig teoridannelse. Faget giver eleverne kundskaber i teoretiske og empiriske forhold omkring udvikling af psykologisk viden samt færdigheder i at anvende denne viden i konkrete sammenhænge. Endvidere udvikler faget evnen til kritisk anvendelse af psykologisk viden på aktuelle psykologiske problemstillinger, hvorved elevernes forståelse, holdninger og handlemuligheder kvalificeres.

    Find hele læreplanen her.

  • Religion C

    På videnskabelig, ikke-konfessionel baggrund beskrives, analyseres og fortolkes religioner og deres centrale fænomener i forhold til individ, gruppe, samfund, kultur og natur.

    Faget omfatter religionernes oprindelse, deres historiske udvikling, deres nutidige skikkelser og deres virkningshistorie. Fagets perspektiv er globalt. Religionernes rolle for europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse tillægges særlig opmærksomhed.

    Der arbejdes primært med tekster. Herudover indgår andre former for kildemateriale.

    Find hele læreplanen her.

  • Samfundsfag C

    Samfundsfag omhandler danske og internationale samfundsforhold. Faget giver på et empirisk og teoretisk grundlag viden og kundskaber om og forståelse af de dynamiske og komplekse kræfter – nationalt, regionalt og globalt – der påvirker samfundsudviklingen. Ved at forbinde den aktuelle samfundsmæssige udvikling med sociologiske, økonomiske og politiske begreber kvalificeres elevernes standpunkter, handlemuligheder og viden, og eleverne opnår almendannelse og studiekompetence.

    Find hele læreplanen her.

  • Samfundsfag 0B

    Samfundsfag omhandler danske og internationale samfundsforhold. Faget giver på et empirisk og teoretisk grundlag viden og kundskaber om og forståelse af de dynamiske og komplekse kræfter – nationalt, regionalt og globalt – der påvirker samfundsudviklingen. Ved at forbinde den aktuelle samfundsmæssige udvikling med sociologiske, økonomiske og politiske begreber kvalificeres elevernes standpunkter, handlemuligheder og viden, og eleverne opnår almendannelse og studiekompetence.

    Find hele læreplanen her.

Laboratoriekurser

Der er tilknyttet et obligatorisk laboratoriekursus (LAB-kursus) til fagene Fysik, Kemi, Geografi og Biologi. Deltager du ikke i dette, kan du ikke gå til eksamen i det pågældende fag.

LAB-kurset foregår i et koncentreret forløb over to-tre dage. Kurset har et omfang på cirka 15 klokketimer. På LAB-kurset skal du gennemføre de praktiske øvelser, der hører til faget, og efterfølgende skal du udarbejde en rapport til godkendelse.
 
Laboratoriekurser VUC Vest 
Der er laboratoriekurser i følgende fag.

  • Kemi B:
  • Geografi C:
  • Fysik C:
  • Kemi C:
  • Biologi C:

Datoerne for laboratoriekurserne for de enkelte fag kommer, når de er klar.

Husk
Du skal deltage i LAB-kurset, hvis du har tilmeldt dig som netkursist i Fysik, Kemi, Geografi og Biologi, ellers er det ikke muligt at gå til eksamen.

Økonomi og SU

Hvad med SU?
Hvornår du starter har betydning for, hvornår du kan modtage SU fra:

Tilmelder du dig inden d. 20. i en given måned kan du også få SU for den måned – dog skal du være opmærksom på, at der så vil være en kortere afleveringsfrist til din første dokumentationsopgave.

Tilmelder du dig efter d. 20. i en given måned, kan du første starte den efterfølgende måned, og du vil derfor også først kunne få SU fra denne måned.

Du kan læse mere om SU her:

  • Hvad er reglerne for SU

    På VUC kan SU være aktuel indenfor:

    • Avu - Almen Voksenuddannelse 9. /10. klasse
    • Fvu - Forberedende Voksenundervisning (forhør dig)
    • Hf - Højere Forberedelses eksamen

    Hvornår kan du søge?

    Du kan tidligst søge SU, når du har fået besked om, at du er optaget på en uddannelse - og tidligst én måned før du ønsker SU fra. Du skal have betalt for din undervisning, inden du søger SU.

    For at kunne modtage SU, skal du have mindst 23 lektioner pr. uge. Hvis du har hjemmeboende børn under 7 år, kan du nøjes med 17 lektioner.

    Kvartalet efter du er fyldt 18 år, kan du få SU til en ungdomsuddannelse, hvis du opfylder betingelserne for SU.

    Er du under 20 år afhænger din SU  bl.a. af dine forældres indkomst, indtil du fylder 20 år. Er du udeboende og under 20 år, skal du søge dispensation for at kunne modtage udeboende sats.

    Vigtigt! Selvom du får dispensationen til udeboende sats, er du stadig afhængig af dine forældres indkomst.

    Din SU forudsætter, at du skal være studieaktiv:

    • Møde til alle timer
    • Deltage aktivt i timerne
    • Aflevere opgaver

    Her søger du
    Du kan søge SU på www.su.dk. Du skal logge på med din NemID.

    Hjælp til ansøgning
    Hvis du får brug for hjælp til at søge SU, kan du henvende dig til din SU-vejleder på dit uddannelsessted.

    Du kan også gå ind på www.su.dk, hvor du finder mere om satser, lån og andre forhold, der har betydning for din SU.

    Rabat på transport
    Du kan få rabat på din daglige transport mellem din bopæl og dit uddannelsessted.

    Du skal søge den på www.ungdomskort.dk