Kursist og iværksætter

Kursist og iværksætter

Patrick Lønne Hoffmann er 24 år og går på andet år af den 2-årige hf på Esbjerg-afdelingen.

Han har en baggrund som detailslagter, men mistede efter en årrække som slagter i flere af egnens SuperBrugser lysten til faget.

– Slagtermarkedet ændrede sig, og begyndte vi at få flere og flere produkter færdige ind ad døren. Vi stoppede med selv de helt basale ting som fx at hakke kødet til fars, fortæller Patrick.

– Jeg valgte derfor hf for at kunne tage en videregående uddannelse, men jeg havde absolut ingen interesse i at komme i klasse med elever, der kom direkte fra folkeskolen, så derfor valgte jeg VUC Vest.


Erhvervsøkonomi og Innovation
På 2. år af hf fik Patrick to fag, der skulle komme til at betyde rigtigt meget for hans fremtidige virke, nemlig erhvervsøkonomi og innovation. - Efter nogle måneder med de nye fag på skoleskemaet følte jeg, at det var på tide, at jeg kom i gang med mit eget projekt, siger han og fortsætter:

- Jeg har været fascineret af internettet, siden jeg var teenager, og arbejdet med hjemmesider, men erhvervsøkonomi og innovation gav mig fornyet energi og lyst til at tage springet ud i mit eget lille webshop-iværksætterprojekt.

Med sin slagterbaggrund havde Patrick allerede god viden om salg og kundeservice, men han oplevede, hvordan erhvervsøkonomi og innovation kunne bygges oven på de erfaringer, han allerede havde gjort sig.

Hf-faget innovation handler om at få en forståelse for de processer, der sker, fra at en ide er blevet genereret/opstået, til at den bliver produceret og brugt/solgt på et givent marked. For at få den forståelse arbejdes der rigtig meget med de mange arbejdsroller og arbejdsprocesser i virksomheden.

- Det vigtigste, vores lærer har lært os, er, at det generelt set handler om at få lavet et produkt, som giver en eller anden form for værdi til brugeren/kunden. Uden værdi er produktet intet. Ud fra dette faktum har vi så også arbejdet meget med, hvordan man får givet dette produkt noget værdi, bl.a. ved at skabe et behov hos kunden, og det behøver ikke være et behov, kunden i forvejen er bevidst om. 

I praktik
Første step på Patricks vej mod iværksætterdrømmen var et praktikophold hos to succesfulde unge iværksættere, som hans fætter i København kendte. Han valgte således at bruge sin efterårsferie i deres virksomhed. - Ferie kan man altid holde, og det ville da være dumt at sige nej til sådan en mulighed, siger Patrick: - Det var vildt inspirerende og lærerigt at se, hvordan de bar sig ad i deres webshop. Jeg blev faktisk så inspireret, at jeg selv ville i gang, og det kunne kun gå for langsomt. Så allerede på 3. dagen af min praktik sad vi sammen og brainstormede idéer og produkter til min helt egen virksomhed, det var fantastisk!

 

Hvad skal jeg sælge?

I oktober 2014 stiftede Patrick så formelt sit eget iværksætterselskab (IVS) og startede webshoppen retromode.dk, hvor han sælger metal- og emaljeskilte. At det lige blev skilte skyldtes dels Patricks egen interesse.

- De gange, hvor jeg har besøgt kræmmermarkeder, har jeg altid tænkt, at metalskiltene var fede. Jeg har selv købt nogle stykker rundt omkring, men syntes, de var for dyre. Patrick undersøgte markedet nøje og kom frem til, at der ”var plads” til en webshop som hans. Målet var at sælge skilte til en god pris, samtidig med at fragten skulle holdes mest muligt nede for kunden.

Selvom Patrick selv er fan af retro-skilte, er det dog ikke ensbetydende med, at det er kun er hans egen smag, der dikterer udvalget i webshoppen. - Det har handlet om at købe skilte hjem med motiver, som ikke også kunne købes i alle andre butikker, forklarer han. - Selvfølgelig har jeg valgt skilte, jeg selv synes er fede, sjove og hyggelige, men i sidste ende har det handlet om godt købmandskab, og om hvad kunderne vil have. Det handler ikke så meget om, hvilke skilte jeg selv synes er flottest, men hvilke skilte jeg har en tro på, ville kunne sælge.

Patrick viser en af sine topsælgere frem. Et genoptryk af et gammelt Coca-Cola-skilt i røde og orange nuancer komplet med ”rust” og ”bid” fra tidens tand. – Det er faktisk et af de første skilte, jeg købte hjem, fortæller han. - Farvekombinationen og det gamle udseende har helt klart været med til, at dette er det bedst sælgende skilt i mit sortiment.

Selvom det kun er 7 måneder siden, han åbnede webshoppen, går det allerede meget bedre, end han havde turdet håbe på. Virksomheden driver han fra sin egen lejlighed, hvor han har ca. 150 forskellige skiltedesigns på lager. Han står selv for hele den daglige drift dvs. hjemmeside, markedsføring, produktindskrivning, indkøb og salg. - Det er rigtigt mange opgaver, siger Patrick. - Jeg har bevidst valgt ikke at tælle, hvor lang tid jeg bruger på min virksomhed, men sandheden er, at jeg mere eller mindre tænker på den, fra jeg står op, til jeg går i seng.

Nogen at sparre med
Når man starter som iværksætter, er det en god idé løbende at have nogen at sparre med, og det har Patrick heldigvis haft. - Mine sparringspartnere har kunnet hjælpe mig med diverse spørgsmål og har sparet mig for bøder og diverse konflikter. Patrick har dog også måttet lære lidt om forretningsdrift ”på den hårde måde”: - Jeg glemte på et tidspunkt at stoppe en annonce, jeg havde sat i gang, og det kostede mig 200 kr. Det er ikke mange penge, men det var stadig drønirriterende, og jeg bandede og svovlede over mig selv og min dumhed. Man lærer bedst af sine fejl, og derfor er det vigtigt at tage det hele med og bestemt ikke ignorere sine fejl.

Patrick har måttet sande, at det godt kan være en lidt ensom vej at være iværksætter i eget firma.

- Man kan komme til at tvivle på, om det, man laver, er det rigtige. Det kan fx være farligt at få et regelmæssigt salg, for så kan man forledes til tro, at man ikke behøver at annoncere og optimere sig, og så går der en uge, så forsvinder salget, fordi man troede, at man var i hus. Han understreger, at det er super vigtigt, at man i sådanne situationer kan holde fokus og fortsætter med at forbedre sig, især hvis man vil have succes på den lange bane.

På VUC Vest nærmer eksamenstiden sig med hastige skridt, og en ting er helt afklaret for Patrick:

- I vores eksamensprojekt i innovation skal vi arbejde med vores egen idé, og der har jeg selvfølgelig valgt at lave et projekt omkring Retromode.dk. Der kommer forhåbentlig også nogle ting frem i projektet, som jeg kan bruge i dagligdagen i virksomheden. Jeg glæder mig faktisk til eksamen i innovation, for jeg brænder virkelig for virksomheden, og det vil forhåbentligt skinne igennem projektet.
 

www.patrickhoffmann.dk